Zdání víry
18.9.2009
VÍRA, LÁSKA A POSLEDNÍ SOUD Za vyznání víry v Krista, které od nás žádá Pán a Soudce, se ve velikém podobenství o Posledním soudu prohlašuje nalézání Krista v nejposlednějších bratřích a sestrách, v těch, kteří potřebují mou pomoc. Vyznávat Krista tudíž znamená považovat člověka, který mě potřebuje, za Krista, který mi jde tady a teď vstříc; znamená to chápat výzvu k lásce jako nárok víry.
Zdánlivé přehodnocení christologického vyznání v bezpodmínečnou službu člověku a v bezpodmínečnou existenci jedné lidské bytosti pro druhou, jak tomu je u Matouše v 25. kapitole, nelze po tom, co jsme řekli, chápat jako vybočení z jinak už dané dogmatiky; ve skutečnosti je to důsledek vyplývající z těsného spojení mezi Ježíšem a Kristem, tedy ze samého jádra christologie. Neboť toto těsné spojení – znovu opakujeme – je zároveň těsným spojením mezi vírou a láskou. Proto také platí, že víra, která není láskou, žádnou opravdovou křesťanskou vírou není, ale je to jen zdání víry – a tuto zásadní skutečnost je nutno zdůraznit jak proti doktrinálnímu nepochopení pojetí katolické víry, tak proti sekularizaci lásky, kterou spatřujeme u Luthera jako důsledek výlučnosti ospravedlnění vírou.
Převzato z knížky: Úvod do křesťanství, kterou napsal Joseph Ratzinger (papež Benedikt XVI.)
Autor: Benedikt XVI. | Sekce: čtenářský koutek | Tisk | Poslat článek známému
Související články
- Co řekl o smrti Benedikt XVI.
- Máme fascinující vyhlídky, řekl Benedikt XVI.
- Co řekl papež Benedikt XVI. o érotu
- Základní rys křesťanské víry: její osobní charakter
- Nikdo nemůže položit druhému Boha na stůl, říká Benedikt XVI.
- Je Bůh mrtev? Ptá se Benedikt XVI.
- Věda člověka nespasí, říká papež Benedikt XVI.
aktuality
21.10.2024
Spiritualita připodobnění Bohu v západním křesťanství
Proměna člověka v Kristu
Jaroslav Vokoun